Sayfalar

26 Temmuz 2011 Salı

Edward Scissorhands

 http://www.imdb.com/title/tt0099487/

  Bu yazı söz konusu film hakkında önemli bilgiler içermektedir. Eğer filmi izlemediyseniz okumayınız ama belki okuyabilirsiniz de. 
  
  1990 yılında Tim Burton tarafından çekilmiş fantastik film. İçerisinde drama ve romantizm de var. Başrollerini Jonny Depp ve Winona Ryder paylaşıyor.

  Tim Burton'ın dünyasını tamamı ile yansıtan bir film. O fantastik havayı filmin başındaki harika müzikle beraber hemen hissediyorsunuz. 1990 yılında çekilmiş olmasına rağmen renkler de son dönem yapımlarına nispet yaparcasına güzel.

  Konumuz; bir bilimadamı tarafından yaratılmış ve henüz tamamlanamadığı için elleri makastan olan Edward'ın genç bir kız olan Kim'e aşık olması ve bununla birlikte başına gelen olaylar bütünü.


  Ah Edward ah. Ben çok sevdim be seni. İçinde hiç bir kötülük barındırmayan, dünyanın en masum insanı. Görüntüsü bir yetişkin gibi olmasına rağmen düşünceleri ufak bir çocuk kadar saf. Bu saflığı ilk repliklerinden de anlaşılıyor. 'Baban nerede?' sorusuna 'Uyanmadı.' cevabı vererek insanın içini bir garip ediyor.


  Filmde aramaya kalksak seyirciye verilen milyonlarca mesaj bulabiliriz sanırım. Yalnız bu mesajlar insanın gözüne gözüne sokarak 'Ben bu sahneyi sizlere mesaj vermek için çektim ey ahali!' dercesine değil de filmdeki fantastik havayla birleştirilerek verilmiş. Bu mesajlara birkaç örnek verecek olursak:

 - Filmdeki tüm evlerin mimari yapısı yaklaşık olarak aynı. Edward'ın malikanesi hariç tabii.
 - Mahalledeki kadınlar yeni birini görünce hemen aralarında dedikoduya başlarlar. Türkiye için ne kadar uygun değil mi? :)
 -  Her mahallede bulunan Avon kadını burada da var.
 - Evin erkekleri işten aynı anda gelip aynı anda işe gidiyorlar. Rutin hayat.


 - Ecnebilerde 'Koyu Katolik' olarak tabir ettiğimiz klasik dincimiz de var, ortalığı karıştırmaya çalışan.
 - İnsanlar yardım gördükleri Edward'dan hemen çıkar sağlamaya çalışırken, edinilen fayda azaldıkça yapılan bütün iyilikleri görmezden gelerek Edward'ı dışlamaları, ona iftira atmaları yine hayatımızdan bir parça. Sanırım bu iş hayatında daha fazla geçerli bir durum.
 - Bill'in para kazanma konusunda verdiği öğütler de günlük hayatta kullanılabilecek nitelikte.


  Bir de filmde Edward'ı gören hemen herkes ona 'Sana yardım edebilecek bir doktor tanıyorum.' diyor. Edward'ın ellerinin makastan olmasını herkes bir özür olarak görüyor. Halbuki Edward o elleri sayesinde birçok iş yapabiliyor. Belki Edward yine de normal bir insan gibi olmak istiyordur. Bu halinden mutsuzdur. Ama bunu ona soran yok. Sadece kendi düşünceleri doğrultusunda hareket ederek Edward'ı yönlendirmeye çalışıyorlar.


  Kafama takılanlara gelecek olursak, Avon Lady'miz Peg, Edward'ı ilk gördüğünde fazla tepkisiz kaldı gibi. Yani insan biraz daha korkar. İlk önce bir irkildi Edward 'Gitme!' deyince hemen döndü. Bir de direkt olarak evine getirdi çocuğu. İnsan bir endişelenir, her ne kadar sevsek de ne idüğü belirsiz bir şey sonuçta Edward. Bir de başka bir sahnede Edward konserveyi görünce geçmişi hatırlıyor. Burada yaratıcısının Edward'ı yapma fikrinin nasıl geldiğini görüyoruz. İyi de o sırada Edward yok ki. Nasıl olmadığı zamandaki bir şeyi hatırlıyor? Ha derseniz ki bu kadar fantastik bir filmde bu mu kafana takıldı, ne bileyim işte yazayım dedim.


 Birçoğumuzun da aklında yer eden Edward ile Kim'in konuşması filmin en can alıcı repliğiydi bana göre.

Kim: Edward?
Edward: İyi misin?
Kim: Evet. Sen iyi misin? (Edward kafa sallar.)
Edward: Herkes nerede?
Kim: Dışarıda seni arıyorlar. (Duraksar) Sarıl bana.
Edward: Yapamam.


  Sonuç olarak türünün en iyi filmi. Gerçi türünü nasıl tanımlayacağımı bilmiyorum. Hem fantastik, hem kafa dinlendirmelik hem de duygusal filmler varsa oralarda bir yerlerde bu film onların geleceği son noktadır. Bazıları için bu, yine Tim Burton'ın çektiği Big Fish de olabilir ama bende Edward'ın ayrı bir yeri var. Eğer bu satırları okuyorsan Tim sana helal olsun demek istiyorum. Johnny Depp seni de kutluyorum. Ehehe şükranlarımızı da sunduk. Yazının da sonuna geldik.

1 yorum:

  1. filmden çok güzel bahsetmişin. en iyi tim burton filmi bana göre sweeney todd du edward ı izleyene kadar.

    YanıtlaSil